Focul Cavalerului TRAC
Derzelas Cavalerul ☥ Sf. Gheorghe
❖ Derzelas (sau Darzalas) era un zeu trac al sănătății, al fertilității și al vieții de după moarte. În reprezentările antice, apare deseori ca un tânăr cavaler călare, înarmat, uneori luptând cu o fiară — imagine similară cu iconografia ulterioară a Sfântului Gheorghe. Era venerat în special în regiunea Traciei și Moesiei (actuala Dobrogea și sudul Bulgariei), fiind o figură solară, vitală, protectoare.
Derzelas (sau Darzalas) era un zeu trac al sănătății, fertilității și vieții de apoi, venerat în special în zona Traciei de Sud. Adesea este reprezentat ca un cavaler călare, uneori cu o ramură de palmier, cornul abundenței sau o cupă — simboluri ale prosperității și regenerării. Era asociat și cu cultul eroilor călăreți, extrem de răspândit în lumea traco-dacică și romană de mai târziu.
❖ Sf. Gheorghe ☥ Cavalerul Creștin
Sfântul Gheorghe, martir creștin din secolul al IV-lea, este una dintre cele mai venerate figuri ale creștinismului răsăritean. Imaginea sa clasică este aceea de sfânt cavaler care ucide un balaur, simbolizând lupta binelui împotriva răului. Ziua sa (23 aprilie) este legată de începutul verii pastorale și de protecția războinicilor și păstorilor. Sfântul Gheorghe este un martir creștin venerat în întreaga lume ortodoxă și catolică, cunoscut mai ales pentru legenda în care ucide un balaur. Este adesea reprezentat tot ca un cavaler călare, cu sulița sau sabia în mână, învingând răul (în forma dragonului). Figura lui este un simbol al curajului, credinței și protecției divine.
❖ Puncte comune și sincretism
Cavalerul călare – Amândoi sunt reprezentați pe cal, ceea ce sugerează noblețe, mobilitate spirituală, dar și puterea de a lupta cu forțele răului sau ale morții. Luptători împotriva răului – Derzelas, ca zeu al sănătății și vieții de apoi, înfruntă simbolic moartea și decăderea. Sfântul Gheorghe înfruntă răul întrupat în dragon. Simboluri de regenerare și protecție – Derzelas protejează viața și fertilitatea; Sfântul Gheorghe protejează comunitatea și credința.
❖ Interpretare sincretică
Unii istorici și etnologi români au sugerat că imaginea Sfântului Gheorghe a putut să se suprapună, în imaginarul popular, peste cultul mai vechi al Cavalerului Trac. În creștinismul popular, astfel de sincretisme nu sunt rare — vechi zeități locale s-au „transformat” în sfinți, păstrând simboluri și roluri similare. Derzelas și Sfântul Gheorghe sunt două figuri aparent distincte — una păgână, cealaltă creștină — dar care, în imaginarul popular, pot avea suprapuneri simbolice și mitologice interesante. Iconografie similară – ambii apar călare, cu suliță, înfruntând o fiară. Funcție protectoare – Derzelas proteja viața și sănătatea; Sf. Gheorghe protejează credincioșii și comunitatea.
Rădăcini în cultul cavalerului trac
Este posibil ca imaginea Sfântului Gheorghe să fi preluat sau suprapus trăsături ale Cavalerului Trac în procesul de creștinare a zonelor traco-dacice. Ritualuri de primăvară – Ambele figuri sunt asociate cu renașterea naturii și ciclurile agricole.
❖ Surse istorice
Inscripții și reliefuri votive din Dacia și Tracia romanizată (sec. II-IV e.n.) îl prezintă pe Derzelas călare, în ipostaze de protector, zeu al vieții, fertilității și sănătății. Este menționat în epigrafia greco-romană (de exemplu, inscripții de la Odessos — Varna, Bulgaria), sub numele de Darzalas, în calitate de zeu al cetății.
A fost adesea confundat sau suprapus cu “Cavalerul Trac” (un personaj arhetipal reprezentat călare, în luptă cu o fiară sau vânând), prezent pe reliefuri și monumente funerare în Balcani.
❖ Etnografie, simbolism și credințe populare
Reprezintă forța vitală, sănătatea, reînnoirea naturii, fertilitatea. Asociat cu ritualuri de primăvară, sărbători legate de vegetație și începutul muncilor agricole. Surse istorice: Acta Sanctorum (sec. V-VI) și alte hagiografii relatează martiriul său în Lydda (azi Lod, Israel), în timpul persecuțiilor lui Dioclețian. Cultul său s-a răspândit rapid în Bizanț, apoi în tot spațiul ortodox și catolic, devenind sfânt militar protector. În tradiția românească, Sfântul Gheorghe este patronul păstorilor, simbolul forțelor binelui care înving haosul (balaurul).
❖ Frăția Cavalerilor
După Th. Antonescu și studiile sale, întregul mit cabiric se rezumă la: personajele sale principale în număr de trei frați și o femeie mumă; uciderea pe pâmânt a unui frate de câtre ceilalți doi însoțită de disperarea mamei și întâlnirea în lumea subpământeană a celor trei frați la o tainică cină care determină reânvierea; jertfirea simbolică pe tripod a peștelui care se substituie cabirului sacrificat – o viziune care pune într- o nouă lumină sursa de inspirație a baladei ,,Miorița,,!
Sărbătoarea din 23 aprilie e însoțită de obiceiuri de protecție, purificare, alungare a spiritelor rele, a secetei etc. ☥ Sf. Gheorghe adesea apare în povești populare cu caracter mitic preluând 🔥 trăsături ale eroului arhaic DERZELAS 🔥
Există atribute ale cabirilor ca zei ai focului ceresc sau ca războinici și călăreți 🐎 Frăția Cavalerilor Danubieni din Valea JIULUI 🐎 ca medici, vindecători și purificatori sau ca zei legați într-o frăție getică ca gemeni divini ☥